This seminar is part of the Tuesday Seminar Series organized by the Center for Hydrogeology and Geothermics (CHYN) at the University of Neuchâtel. We are pleased to welcome Jean-Charles Jacmaire and Giuseppe Franciosi from MFR GÉOLOGIE-GÉOTECHNIQUE SA, who will speak about the tunnelling project for the CFF Direct Line between Neuchâtel and La Chaux-de-Fonds (NE).
Abstract
The CFF (Federal Railways) Direct Rail Line project will connect the two main cities in the canton of Neuchâtel, Neuchâtel and La Chaux-de-Fonds, in 15 minutes (compared to 28 currently). The 16-kilometre-long infrastructure of this new railway line will be mostly in tunnels (90%).
MFR GÉOLOGIE-GÉOTECHNIQUE SA design office has been commissioned by the CFF from 2022 for the geological and geotechnical study in the Preliminary Design phase, and in particular for the tunnel sections represented by the "Chaumont tunnel" in the South and the "Vue-des-Alpes and Mont-Sagne tunnel" in the North.
This complex project has made it possible to address many applied areas of geology.
Résumé
Le projet de la Ligne Directe ferroviaire des CFF (Chemins de Fer Fédéraux) permettra de connecter en 15 minutes (contre 28 actuellement) les deux principales villes du canton neuchâtelois que sont Neuchâtel et La Chaux-de-Fonds. Longue de 16 kilomètres, les infrastructures de cette nouvelle ligne ferroviaire se présenteront en grande majorité en tunnel (90%).
Le bureau d’études MFR GÉOLOGIE-GÉOTECHNIQUE SA a été mandaté par les CFF à partir de 2022 pour l’étude géologique et géotechnique en phase d’Avant-Projet, et notamment pour les sections tunnelières que représentent le « tunnel de Chaumont » au Sud et le « tunnel de la Vue-des-Alpes et du Mont-Sagne au Nord ».
Ce projet complexe a permis de traiter de nombreux domaines appliqués de la géologie.