Fermer
_flsh_langue_civilisation_francaise_choix.jpg

Remedial course in French

N.B. TO GET THE LATEST INFORMATION AND VERSION OF THIS WEBSITE, PLEASE REFER TO THE FRENCH PAGES

 

This programme is for non-native speakers who are enrolled in one of the five faculties of the University of Neuchâtel (Arts, Science, Law, Economics or Theology) or who are participating in an exchange programme or who are following special courses. This is a remedial course to help these students get the most out of their stay at the University.


These lessons are free of charge and are taught by the staff of IFLC at times that fit in with the Faculties' timetables.

Information and enrolment

timetable 2017

  • Institut de langue et civilisation françaises
    Faubourg de l'Hôpital 61-63
    CH-2000 NEUCHATEL
    Tél . ++42 32 718 18 00
    Fax  ++41 32 718 18 01
    E-mail : ilcf.ce@unine.ch
  • Level A1 (2 hours a week)

    This beginners' course is aimed at students who only have a basic knowledge of French. They will particularly acquire skills in vocabulary and grammar (verbal conjugation, agreement between nouns and ajectives, etc.), as well as develop oral expression in everyday simple situations.
    Credits : students who attend class regulary and pass the written evaluation test at the end of the semester will get 2 credits.

  • Level A2 - B1 Course (2 hours a week)

    This course is aimed at students who already have a good knowledge of French. It reinforces their knowledge of grammar and vocabulary.
    Credits: Regular attendance as well as passing the end of term test (a 1 hour written examination) gives 2 credits.

  • Level B2 - C1 Course (2 hours a week)

    This course is aimed at students who already know French but who, through the study of original texts, wish to acquire a better level of expression and a mastery of different situations in oral and written communication.
    Credits: Regular attendance as well as passing the end of term test (a 1 hour written examination) gives 2 credits.

  • Cours niveau B2 (2 heures hebdomadaires) - B2 levl course (2 hours per week)

    Période d'enseignement:

    • Semestre Automne

    Prof. Aurélie Reusser Elzingre

    Contenu

    Ce cours de niveau B2 s'adresse à des étudiant.e.s qui maîtrisent suffisamment le français pour pouvoir comprendre les idées principales d'un texte ou d'un document oral complexes, qui peuvent communiquer avec un locuteur natif sans trop d'efforts sur des sujets quotidiens et peuvent exprimer leur point de vue sur un sujet d'actualité. Il sera basé sur des documents oraux et écrits de nature diverse: académiques, sujets de société ou quotidiens (écriture d'un courriel p.ex), littérature provenant de plusieurs pays francophones. Mêlant interactivité et exercices personnels, ce cours se propose de travailler les compétences de communication, d'analyse, de synthèse et d'argumentaire des étudiant.e.s en langue française.

    Forme de l'évaluation

    Evaluation sous forme de test, mardi 10 décembre 2019 (durant l'avant-dernière séance de cours).

    Documentation

    Exercices distribués lors de chaque séance. Prise de notes personnelles conseillées.

    Pré-requis

    Niveau B1-B2 en français

    Forme de l'enseignement

    Cours-séminaire

    Objectifs d'apprentissage

    Au terme de la formation l'étudiant-e doit être capable de :

    • Identifier les points essentiels dans une conversation en langage standard
    • Reconnaître les informations d'un texte rédigé dans un langage courant et standard
    • Communiquer dans une conversation sur des sujets familiers
    • Communiquer par écrit pour répondre à des questions ou à des commentaires, avec des détails
    • Transmettre des informations données dans des textes informatifs clairs

    Compétences transférables

    • Appliquer ses connaissances à des situations concrètes 
    • Communiquer dans une seconde langue 

     

    Teaching period:

    • Autumn semester

    Prof. Aurélie Reusser Elzingre

    Content

    This B2 level course is intended for students with a sufficient command of French to understand the main ideas from complex texts or oral documents, who can communicate with native speakers without great effort on everyday topics and can express their point of view on current affairs. It draws on a variety of oral and written documents, such as academic documents, social and daily topics (like writing an email), and literature from several francophone countries. Combining interactive and personal exercises, this course lets students develop their skills in communication, analysis, synthesis and argumentation in the French language.

    Form of evaluation

    Evaluation in the form of a test, Tuesday 10 December 2019 (in the penultimate class).

    Documentation

    Exercises handed out in each session. Students are advised to take their own notes.

    Prerequisites

    B1 to B2 level in French

    Form of tuition

    Seminar course

    Learning objectives

    By the end of the course, students should be able to:

    • Identify the essential points of a conversation held in everyday language
    • Recognise information in texts written in ordinary everyday language
    • Communicate in conversations about familiar subjects
    • Communicate in writing to respond to questions or comments, providing details
    • Transmit information provided in clear, informative texts

    Transferable skills

    • Apply skills in real-life situations 
    • Communicate in a second language 
  • Cours niveau C1 (2 heures hebdomadaires) - C1 level course (2 hours per week)

    Période d'enseignement:

    Semestre Printemps, Semestre Automne

    Prof. Laure Anne Johnson

    Contenu

    Ce cours s'adresse aux étudiant-e-s qui possèdent déjà une solide expérience du français (compréhension de l’oral sans effort dans divers types de contextes et de textes écrits complexes et/ou spécialisés, expression orale spontanée et adaptée à la situation, aisance dans la rédaction de textes clairs et détaillés sur des sujets complexes). Les activités du cours se basent sur l’exploitation de documents authentiques variés oraux et écrits (tirés de supports papier, audiovisuels ou numériques), en lien avec des thèmes de société et les enjeux actuels de la communication. Elles permettront aux étudiant-e-s d’enrichir leurs compétences d’analyse, de synthèse et d’argumentation en français.

    Forme de l'évaluation

    Évaluation sous forme de test à la fin du semestre. Pour le semestre d'automne, le test aura lieu le lundi 9 décembre 2019. Une participation régulière et la réussite du test en fin de semestre donnent droit à 2 crédits.

    Documentation

    Dossiers distribués lors de chaque séance

    Objectifs d'apprentissage

    Au terme de la formation l'étudiant-e doit être capable de :

    • Synthétiser les idées importantes d'un texte en français
    • Analyser des documents en français
    • Communiquer dans des situations variées en français
    • Formuler des propos clairs et nuancés en français

    Compétences transférables

    • Communiquer dans une seconde langue
    • Appliquer ses connaissances à des situations concrètes
    • Travailler dans un contexte international

     

    Teaching period:

    Spring semester, autumn semester

    Prof. Laure Anne Johnson

    Content

    This course is designed for students who already have considerable experience of French (comprehension of speech without great effort in many contexts, and of complex and/or specialised written texts; spontaneous oral expression adapted to a given situation; ability to write clear and detailed texts on complex subjects without any difficulty). Course activities draw from a variety of authentic oral and written documents (using paper, audio-visual and digital materials), relating to societal themes and current issues in communication. These activities allow students to develop further their skills in analysis, synthesis and argumentation in the French language.

    Form of evaluation

    Evaluation in the form of an end-of-semester test. In the autumn semester, the test takes place on Monday 9 December 2019. Regular .participation and the successful completion of the end-of-semester tests will be awarded by 2 credits.

    Documentation

    Materials will be handed out for every session

    Learning objectives

    By the end of the course, students should be able to:

    • Synthesise the key ideas in a French text
    • Analyse documents in French
    • Communicate in various situations in French
    • Formulate clear and nuanced remarks in French

    Transferable skills

    • Communicate in a second language
    • Apply skills in real-life situations
    • Work in an international context
  • German - French translation exercises (2 hours a week)

    This course is aimed at German native speakers who wish to improve their knowledge of French through the translation of literary and newspaper articles. Importance is given to a contrastive analysis of German and French (especially from a lexical and syntactic point of view).
    Credits: Regular attendance and homework as well as passing the end of term test  gives 4 credits.

  • English - French translation exercises (2 hours a week)

    This course is aimed at English native speakers or those who have an excellent knowledge of English and who wish to improve their knowledge of French through the translation of literary and newspaper articles.
    Credits: Regular attendance and homework, as well as passing the end of term test gives 4 credits.

  • Laboratoire multimédia - Multimedia lab

    Huit périodes de libre-accès au Laboratoire multimédia sont proposées du lundi au jeudi, de 12h15 à 13h45. Selon la langue maternelle, différents parcours dirigés sont proposés, afin d'exercer immédiatement les points qui posent problème. Les exercices portent sur les domaines suivants: phonétique, grammaire, vocabulaire, orthographe, passage de l'oral à l'écrit, compréhension orale, lecture, littérature française, culture européenne, etc.

    L'étudiant-e travaille sous la supervision d'un-e enseignant-e.

    horaire du semestre d'automne 2019

    Eight periods of free access to the multimedia lab are provided from Monday to Thursday, between 12:15pm and 1:45pm. Different learning pathways are available according to the student’s native language, giving an immediate opportunity to address the student’s points of concern. The exercises relate to phonetics, grammar, vocabulary, orthography, the transition from speech to writing, oral comprehension, reading, French literature and European culture, among other areas.

    Students work under the supervision of a teacher.

  • Cercle de lecture - Reading group

    Les étudiantes et étudiants passionné-e-s par la lecture se réunissent plusieurs fois par semestre pour discuter librement d’œuvres littéraires contemporaines. Le cercle de lecture est ouvert à tou-te-s les étudiant-e-s de l’Université de Neuchâtel.

    Au semestre d’automne, le cercle participe à l’élection du Goncourt suisse, versant helvétique du célèbre prix littéraire français. Lors du semestre de printemps, les membres se réunissent pour discuter d’œuvres littéraires contemporaines qu’ils ont choisies ensemble.

    plus d'informations

    For bookworms, there is an opportunity to meet several times per semester to engage in a free-flowing discussion on contemporary literary works. The reading group is open to all University of Neuchâtel students.

    In the autumn semester, the group participates in the election of the Swiss Goncourt, the Helvetian version of the famous French literature prize. During the spring semester, members meet to discuss contemporary literary works which they choose together.

  • Tandem

    Des échanges Tandem sont organisés au début du semestre, en collaboration avec le Centre de langues de l'UniNE, qui se charge de mettre les étudiant-e-s en relation. Le principe est simple: les étudiant-e-s se rencontrent pour échanger de manière informelle, la moitié du temps dans une langue, l'autre moitié dans une autre.

    Centre de langues

    Tandem exchanges are organised at the beginning of the semester, in partnership with the UniNE’s Language Centre, which is responsible for pairing students up with one another. The principle is simple: students meet for an informal exchange, spending half the time speaking one language, and the other half speaking the other.

    Language Centre

  • Cours d'appui

    Public
    Ce cours est destiné d'une part aux étudiants de Certificat de l'LCF qui souhaitent consolider leur niveau (d'A2 à B1), et de l'autre aux étudiants et collaborateurs non-francophones de l'Unine, de la HE-ARC, de la HEM et du CSEM qui aimeraient améliorer leur assurance en français tant parlé qu'écrit. Une présence régulière est recommandée, mais non obligatoire.

     

    Objectifs

    • Mettre à jour des lacunes dans les compétences communicationnelles des étudiant-e-s
    • A leur demande, travailler d'éventuels points faibles en grammaire, en orthographe et en rédactio
    • Pratiquer du français usuel en parlant de sujets variés
    • Augmenter l'aisance dans la prise de parole
    • Enrichir son vocabulaire


    Format du cours
    En partant d'un document authentique (texte, vidéo, extrait audio, image, etc.), nous nous exercerons à reformuler le vocabulaire, à synthétiser des points de vue, débattrons d'un
    sujet, entraînerons les points de grammaire qui poseraient problème, et réviserons la théorie s'y rapportant afin de consolider les acquis. Tout le matériel utilisé sera fourni, et les étudiants seront invités une semaine à l'avance à apporter un ordinateur ou une tablette lorsque ce sera pertinent pour le contenu du cours.


    Horaire et lieu
    pas de cours d'appui au semestre d'automne 2019