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Adrian Petschen

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Assistant doctorant

Centre des sciences cognitives
Chaire des Sciences de l'Information et de la Communication

Bureau 210
Pierre à Mazel 7
2000 Neuchâtel

adrian.petschen@unine.ch

 

 

Background

2019 – present

Doctoral thesis in Cognitive Science under the supervision of Prof. Fabrice Clément – Institute of Communication and Cognitive Science, University of Neuchâtel.

Français :

Ce projet combine les perspectives des sciences naturelles et des sciences sociales pour étudier l’effet des pressions environnementales sur le déclenchement différencié de la curiosité humaine. D’un point de vue écologique, la stratégie de vie d’un organisme s’articule autour de l’allocation d’énergie dans une variété de domaines, selon la rudesse et l’imprévisibilité de l’environnement. Ainsi, notre rapport à l’environnement serait une conséquence de l’évolution biologique. Pourtant, il semble pratiquement impossible de distinguer ces « pressions environnementales » des contextes sociaux façonnant notre devenir. Si le goût pour une certaine forme d’art ou un vêtement est inculqué, même subtilement, à l’égal de la manière de se tenir à table et de l’intérêt porté à un sport de combat ou à la danse classique, n’est-ce pas là un indice renseignant l’étude de la curiosité ? Est-il envisageable que les facteurs constituant la notion de curiosité en psychologie soient influencés par les causes structurantes imbriquées dans les contextes culturels que nous côtoyons ? Si tel est le cas, ceci expliquerait les divers profils de la curiosité récemment mesurés. Autrement dit, la mesure de plusieurs types de curieuses et curieux suggère que ces différents profils soient, au moins en partie, conditionnels à un parcours de vie spécifique. S’ils existent, cette thèse se propose d’identifier le nombre et la nature de ces parcours.

Mots clés : Capital social, curiosité, écologie cognitive, histoire de vie, traitement d’information.

 

English:

This project draws on the insights gained from natural sciences and social sciences in order to study the influence of environmental pressures on the differential activation of human curiosity. From an ecological standpoint, an organism’s life strategy transpires from the energy allocated to an array of domains spanning from gestation to parental investment. Supposedly, life strategies emerge as a consequence of the environment’s harshness and unpredictability. Thus, the way we interact with our environment can be conceived as a product of evolution. In this day and age, however, it seems hardly possible to distinguish “environmental pressures” from the cultural contexts that shape our growth and future. If our inclination towards a given form of art, a particular piece of clothing or a certain sport is instilled, even with subtlety, is this not a clue that the study of curiosity should consider? Is it conceivable that the psychological factors defining curiosity are influenced by the cultural contexts we live through? If so, then culture – and by extension ecology – may explain the variety of recently measured curiosity profiles. In other words, these profiles may suggest that people’s curiosity is at least partly conditional upon specific life trajectories. To the extent that they do exist, this thesis sets to identify the number and nature of these trajectories.

Keywords: cognitive ecology, curiosity, information processing, life history, social capital.

 

2015 – 2018

Master of Science in Cognitive Science - University of Neuchâtel.

Options: social cognition, behavioural ecology, comparative cognition.

Master’s thesis: Prestige, Dominance and Agency: An approach to increasing social rank

Autumn 2016

Internship at the Cognitive and Computational Neuroscience Laboratory – Ecole Normale Supérieure de Paris.

2012 – 2015

Bachelor of Science in Biology, University of Geneva.

Options: ecology, ethology, comparative cognition.

 

Teaching duties

2019 – present

Assistant for the Introduction to Information and Communication Science course, Bachelor in Information and Communication Science.

Assistant for a Seminar on social passions, Bachelor in Information and Communication Science.

Assistant for the Cognitive Sociology course, Bachelor in Information and Communication Science.

 

Publications

Metzler, H., Vilarem, E., Petschen, A., & Grèzes, J. (pre-print). Power posture effects on approach and avoidance decisions in response to social threat. doi.org/10.31234/osf.io/t8mhw

 

Extra-curricular activities

2021 – present

Member of the RED’s editorial committee - Revue Pluridisciplinaire d’Éducation par et pour les Doctorant.e.s.

Co-organiser of the Development, Evolution and Enculturation of cognition discussion group together with Mélinda Pozzi and Gökhan Gönül.

 

Doctoral schools

2019 – present

Member of the Conférence Universitaire de Suisse Occidentale doctoral school

Member of the Swiss Center for Affective Sciences’ doctoral school

Liens directs

Projets de recherche

Domaines de recherche