Fermer
_fse_ipto_choix.jpg

Barbara Stalder, professeure associée

 

Université de Neuchâtel
Institut de Psychologie du Travail et des Organisations
2e étage, bureau E218
Rue Emile-Argand 11
CH - 2000 Neuchâtel
Tél. + 41 79 590 89 30
E-mail : barbara.stalder@unine.ch

  
Personal webpage: University of Teacher Education Bern
CV: CV incl. publications

Education

2009 Ph.D, University of Basel
1993 M.Sc. in Psychology and Business Administration, University of Bern

Professional experience

Since 2013 Associate professor, University of Neuchâtel
Since 2012 Head of educational and social studies and deputy director of the Institute of Upper Secondary Education, University of Teacher Education Bern 
2010 – 2013 Maître-assistante (lecturer), University of Neuchâtel
2008 – 2012 Senior researcher, University of Basel
2008 Visiting researcher, Griffith University
1995 – 2009 Senior researcher, Ministry of Education Canton of Bern

Research interests

  • School-to-work transition
  • Learning and work in vocational education and training
  • Discontinuous careers and career success

Currently funded project

  • Career success after an early cancellation of apprenticeship contracts (Ausbildungserfolg nach Lehrvertragsauflösungen) (PHBern)

Editorial activities

Journal reviewer Vocations and Learning: Studies in vocational and professional education, Empirical Research in Vocational Education and Training, International Journal for Research in Vocational Education and Training, Education + Training, Swiss Journal of Psychology, Schweizer Zeitschrift für Soziologie, Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften

Publications (selected)

For the complete publication list, see the CV

  • Stalder, B. E., & Schmid, E. (in press/2016). Lehrvertragsauflösung und Ausbildungserfolg - kein Widerspruch. Wege und Umwege zum Berufsabschluss. Bern: hep.
  • Nägele, C., & Stalder, B. E. (in press/2016). Social competence and employability. In M. Mulder (Ed.), Competence-based vocational and professional education. Bridging the Worlds of Work and Education. Singapore: Springer.
  • Stalder, B. E., & Nägele, C. (2015). Berufliche Identität, Commitment und Engagement. In M. Fischer, F. Rauner, & Z. Zhao (Eds.), Kompetenzdiagnostik in der beruflichen Bildung - Methoden zum Erfassen und Entwickeln beruflicher Kompetenz (pp. 259-273). Münster: LIT Verlag.
  • Tschopp, C., Keller, A. C., & Stalder, B. E. (2015). Work or family or both? Value trajectories and their prediction over ten years. Journal of Adolescence, 42, 20-30.
  • Hofmann, C., Stalder, B. E., Tschan Semmer, F., & Häfeli, K. (2014). Support from teachers and trainers in vocational education and training: The pathways to career aspirations and further career development. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 1(1), 1-20.
  • Stalder, B. E., & Carigiet, T. (2014). Ausbildungsqualität aus Sicht von Lernenden und Betrieben in der Schweiz. In M. Fischer (Ed.), Qualität in der Berufsausbildung – Anspruch und Wirklichkeit (pp. 97-118). Bielefeld: Bertelsmann.
  • Stalder, B.E. (2013). Längsschnittuntersuchungen von Übergangsverläufen. In W. Schröer, B. Stauber, A. Walther, L. Böhnisch, & K. Lenz (Eds.), Handbuch Übergänge (pp. 1031-1048). Weinheim: Beltz Juventa.
  • Stalder, B. E., & Schmid, E. (2012). L’orientation scolaire et professionnelle et la formation professionnelle initiale : Processus de choix professionnel et résiliations de contrat d’apprentissage. L'orientation scolaire et professionnelle, 41(2), 271-293.
  • Stalder, B. E. (2012). Kritische Transitionen in der beruflichen Grundbildung: Wenn Ausbildungswege nicht der Norm entsprechen. In C. Baumeler, B. J. Ertelt & A. Frey (Eds.), Diagnostik und Prävention von Ausbildungsabbrüchen (pp. 90-106). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.
  • Stalder, B. E. (2012). School-to-work transitions in apprenticeship-based VET systems: The Swiss Approach. In S. Billett, G. Johnson, S. Thomas, C. Sim, S. Hay & J. Ryan (Eds.), The experience of school transitions: policies, practice and participants (pp. 123-139). Berlin: Springer.
  • Bergman, M. M., Hupka-Brunner, S., Keller, A., Meyer, T., & Stalder, B. E. (Eds.). (2011). Youth transitions in Switzerland: Results from the TREE panel study. Zürich: Seismo.