Fermer

Ateliers passés

  • "Maximizing the chances of research project funding by addressing the gender dimension"

    Workshop organized jointly by the Equal Opportunity Office and the Grants Office, May 15th 2018 (4 hours)

    Trainer: Juliane Sauer, OxygenEUm, consultant for Marie Sklodowska-Curie Actions (Horizon2020 EU Framework Programme), Career Development and the Gender Dimension in Research.

    Description: Most research funding bodies (the SNSF, the European Commission, etc.) now demand information about the gender dimension of your research project. However, it often remains unclear what this is, and how you can apply it to your research work. It can sometimes be a challenge to define this correctly – and yet, you will need to address it properly to obtain funding. This workshop aims to enable participants to define the gender dimension of their research projects, and thus make their research proposals more competitive.

    The goal of this interactive workshop is to become familiar with the appropriate tools to address the gender dimension in research.

    Workshop outline:

    • Introduction
    • Short theoretical summary
    • Interactive exercises to define the gender dimension of each research project
    • Overview of further support documents and tools
  • "Proposer un enseignement inclusif pour lutter contre les stéréotypes"

    Atelier pédagogique de 2h, proposé conjointement par le Bureau égalité des chances et le Bureau Qualité, le 24 avril 2018.

    Formatrice: Isabelle Collet, maître d’enseignement et de recherche à la Faculté de psychologie et des sciences de l’éducation de l’Université de Genève et chercheuse associée à l’Institut des Etudes Genre de l’Université de Genève

    Description: Comment être vraiment égalitaire dans la manière d'enseigner ? Les recherches sur le genre en éducation montrent que l’enseignement n’est pas neutre et que les élèves ne se sentent pas impliqué-e-s de la même manière, selon leur sexe, classe sociale ou origine ethnique… Ces effets se poursuivent à l’université : les étudiant-e-s arrivent avec des vécus scolaires différents, qui auront une influence sur leur rapport au savoir universitaire.

    L’objectif de l’atelier est d'amener les participant-e-s à regarder leurs enseignements d’un œil neuf, afin de proposer des contenus plus inclusifs.

    Déroulement de l'atelier :

    • Mise en évidence des allants de soi culturels et des stéréotypes qui se glissent dans les enseignements
    • Présentation des conséquences sur l’estime de soi et le sentiment de compétence des étudiant-e-s
    • Mise en place d'une pédagogie inclusive