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IC-You

 

La compétence d'interaction dans les pratiques institutionnelles: transition entre école et monde professionnel

Un projet de recherche Sinergia

Dans une époque caractérisée par une mobilité toujours croissante et des changements rapides sur les plans démographique, culturel et économique, l'intégration sociale des jeunes dans les domaines scolaire et professionnel fait l'objet d'une attention sans précédent en Europe. Cette intégration repose sur un réseau complexe de facteurs sociaux et individuels, parmi lesquels la capacité du jeune adulte à communiquer au travers de situations éducatives et professionnelles variées, laquelle a une importance cruciale.

On sait encore peu de chose, cependant, sur les besoins et les attentes spécifiques des institutions sociales concernant la capacité des jeunes à communiquer, et en particulier leur capacité à s'engager dans des interactions sociales. Ancré dans un cadre de recherche interdisciplinaire et qualitatif, le projet IC-You se penche sur des moments-clés dans la trajectoire sociale des jeunes: l'école obligatoire et post-obligatoire, la formation professionnelle, les entretiens d'embauche, les séances de thérapie logopédique et les premiers pas dans le monde du travail.

Le projet repose sur trois axes d'investigation:

  1. Les compétences légitimes: quelles sont les besoins concrets et les attentes des institutions éducatives et professionnelles quant aux compétences d'interaction des jeunes?
  2. Les mécanismes de légitimation: quels sont les mécanismes au travers desquels la compétence d'interaction des jeunes est (explicitement et implicitement) évaluée dans leur trajectoire vers le monde du travail et l'âge adulte?
  3. Les (dis)continuités entre les moments-clés dans la trajectoire des jeunes: quelles sont les continuités et les discontinuités qui apparaissent entre ces mécanismes d'évaluation dans différentes institutions?

Le projet IC-You contribue à enrichir à la fois la recherche fondamentale et la recherche appliquée. Il propose un éclairage sur les conditions institutionnelles concrètes, lesquelles ont un impact sur l'accès des jeunes au marché du travail et à l'éducation supérieure, offrant ainsi de nouvelles perspectives aux futures politiques sociales et éducatives. Le projet fournit également une importante contribution quant à la mise en place et à l'implémentation de méthodes de recherche interdisciplinaires et qualitatives.

 

Interactional Competences in Institutional Practices: Young People between School and the Workplace (IC-You)

With increased mobility and rapid demographic, cultural and economic change, the social integration of youth through school and the professions has come under unprecedented critical scrutiny across Europe. Such integration hinges on a complex network of social and individual factors such as level of education, personal aptitudes and the situation of the work market. Of paramount importance is a young person’s ability to communicate in a variety of educational and professional settings. This ability is decisive for one’s access to others, to knowledge and to work. Little is known, however, about the specific requirements that different social institutions have regarding the youth’s communicative abilities, and in particular on their capacity to engage in spoken interaction with others. In this project, we ask: What is the role of interactional competences in young people's pathways from education to work?

Based on a qualitative interdisciplinary research design (bringing together research groups from applied linguistics, education sciences, psychology of work, sociology and speech therapy), we investigate key moments in the social trajectories of young people: Obligatory and post-obligatory schooling, professional training, job interviews, speech therapy sessions and the first steps into work life. The project pursues three axes of investigation:

  1. Legitimate competence: What are the concrete institutional demands and expectations that school and the professions put on young people’s interactional competences?
  2. Mechanisms of legitimization: What are the mechanisms through which young people’s interactional competences are explicitly and implicitly assessed on their path towards the world of work and adulthood?
  3. (Dis)continuities between key moments of youths’ trajectories: What continuities and discontinuities exist between these mechanisms of assessment within different institutions?

For each setting, communicative interactions within the institution as well as interviews with representatives of the institutions (teachers, recruiters, etc.) are analyzed. These two types of data provide complementary insights into how interactional competences are used and assessed in the very course of practical activities and how members of the institutions apprehend the related institutional agendas.

The project richly contributes to both applied and fundamental research. It sheds light on the concrete institutional conditions that shape young people’s access to the work market and to higher education, thereby offering significant input for future social and educational policies. The project also enriches an interdisciplinary understanding of concepts that are fundamental to research in the human and social sciences, such as interactional competence, social representation and institution, and provides significant steps toward designing and implementing interdisciplinary qualitative research methods.

Research teams involved (team-leaders):

Prof. Adrian Bangerter (psychology of work, University of Neuchâtel)

Prof. Geneviève de Weck (speech therapy, University of Neuchâtel)

Prof. Laurent Filliettaz (education sciences, University of Geneva)

Prof. Esther Gonzales Martinez (sociology, University of Fribourg and HES Arc)

Prof. Simona Pekarek Doehler (applied linguistics, University of Neuchâtel) – project leader

 

Site internet du projet

Equipe de projet

Volet Ecole

Direction

Simona Pekarek Doehler

Collaboratrices

Virginie Degoumois

Virginie Fasel Lauzon

Cécile Petitjean

 

Volet Logopédie

Direction

Geneviève de Weck

Collaboratrices

Cécile Petitjean

Audrey Sublon

 

Financement

  • Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique, crédit numéro CRSII1_136291